Web 3.0’ın Büyümek İçin Neye Muhtaçlığı Var?

AliDayı

New member
Web 3.0 artık resmen hayatımıza girdi. Lakin daha kimse Web 3.0’ın ne olduğunu ve ne içerdiğini tam olarak bilmiyor. Bugünkü yazımızda değinmek istediğimiz bahis Web 3.0’ın neleri içerdiği ve niye bu kadar az kullanıcıya sahip olduğu. Fakat Web 3.0 nedir diye merak ediyorsanız ona da özetlemek gerekirse bir değineceğiz, merak etmeyin.

Şu anda Web 3.0’da bulunan kitlenin büyük bir kısmı, kripto para ile ilgilenen insanlardan oluşuyor. Şayet Web 3.0’ın tıpkı Web 2.0 üzere (sosyal medya çağı) büyümesi isteniyorsa hayli daha fazla şey yapılması gerekiyor. Gelin Web 3.0, Web 2.0 üzere kullanıcı sayısına ulaşmak istiyorsa ne yapılmalı bir göz atalım.

Web 3.0 nedir, nerelerde karşımıza çıkar?


Web 3.0’ın niye kullanıcısının bu kadar az olduğuna birazdan değineceğiz lakin evvel hiç bilmeyen okurlarımız için Web 3.0 nedir, nerelerde karşımıza çıkar çabucak açıklayalım. Web 3.0’ı açıklamadan evvel Web 1.0 ve 2.0’ı ufak bir özet geçelim: Web 1.0, kullanıcıların %90’ının yalnızca tüketici olduğu, 1990’dan 2005’e kadar süren bir periyottu. Web 2.0 ise kullanıcıların hem üretici hem tüketici olduğu ve günümüzde taşınabilir de dahil olmak üzere birfazlaca aygıttan erişilebilen, hâlâ kullanılan internet sürümüdür.

2020 ve 2021 senelerında konsept olarak daha sık karşımıza çıkan ve o günden beri geliştirilerek büyüyen Web 3.0, Web 2.0’dan farklı olarak merkezi olmayan ve blok zincirine dayalı bir sistemdir. Web 3.0’da içerik üretmenin yanı sıra kripto paralar ile kullanıcılar büyük gelirler elde edebilirler ve gezinirken şahsi bilgilerini fazlaca daha düzgün bir biçimde koruyabilirler.

Web 3.0’ın kripto para ile ilgili tarafına nasıl kullanıcı çekilebilir?


Geçtiğimiz senelerda biroldukca insan kripto para borsasına dahil oldu. Bilhassa Web 3.0’ın maksadı kripto para alım satım işlerine dahil olan lakin hayli da içli dışlı olmayan insanları çekmek olmalı. Şu anda Web 3.0’a dahil olan birkaç uygulama da buna hizmet ediyor ve ufak çaplı yatırımcılara yüksek kâr vaat ediyor.

Uniswap (UNI), OpenSea ve Aave (AAVE) en güzel bilinen tanınan Web 3.0 mamüllerinden bazılarıdır ve bunlar hepsi direkt kripto para varlıklarını satın almak ve ticaret yapmak ve kaldıraç elde etmek için üretilmiştir. Fakat şu anda bu platformları kullanan epey kısıtlı bir kitle var ve gereğince beşere ulaşmamış durumda. Zira platformların sayısı az ve herkese hitap etmiyor. Bu platformlarının reklamının daha yeterli yapılması ve hatta bu biçimde daha fazlaca platform oluşturulması gerekiyor.

Kripto ile ilgisi olmayan kullanıcılar Web 3.0’a nasıl çekilebilir?


Web 3.0 projelerinin neredeyse hepsi, Web 2.0 platformlarına alternatifler olarak büyük ilerlemeler kaydediyor. Web 3.0’ın Web 2.0’a göre büyük avantajları bulunuyor ve bu sayede geniş bir kitleyi içeriye çekmeyi başarıyorlar.

Odysee üzere uygulamalar, içerik üreticileri ve salt kullanıcılar için YouTube üzere alternatiflerden daha adil bir platform sunuyor. Odysee, ajanslar üzere ortacılar ve aracılarla bağlantılı maliyetleri ve genel masrafları ortadan kaldırarak, içerik oluşturuculara platformlarında YouTube ve Twitch üzere rakip Web 2.0 platformlarından epey daha fazla kâr hissesi sunabiliyor.


Birebir Odysee üzere Brave internet tarayıcısı da kullanıcıları için reklam tabanlı gelir modelini daha özel, şeffaf ve adil bir alternatifle elden geçirerek daha adil bir platform oluşturmaya çalışıyor. Web 2.0 reklamları, hem çevrimiçi olarak tükettiğimiz içeriğe entegre edilmesi tıpkı vakitte hedeflenen reklamları sunmak için kullanıcının kapalılığını ihlal eden uygulamalar açısından büyük sorunlar barındırıyor.

Brave tarayıcısındaki reklamlar ise internet sayfalarında, yani sizin odak noktanızın olduğu yerde değil sistem bildirimlerinde çıkıyor. Brave’deki reklamlar, şahsi datalarınızın altından girip üstünden çıkarak karşınıza çıkartılmaz, bunun yerine almak istediğiniz reklam cinslerini siz seçersiniz.


Şayet isterseniz Brave tarayıcısında reklamları büsbütün devre dışı da bırakabilirsiniz. Lakin tarayıcınızda reklam almayı kabul ederseniz, kullanıcılara reklamverenin ödediği ölçünün %70’i verilir ve bu da epeyce daha adil, özel ve şeffaf bir reklamcılık sistemi oluşturur.

Session isimli iletileşme uygulaması, tanınan iletileşme uygulamalarına kıyasla büyük ölçüde geliştirilmiş zımnilik sunmak için ademi merkeziyetçiliğin avantajlarından yararlanır. Bu sayede Session, büsbütün sağlam bir biçimde tanınan rakiplerinden daha fazla saklılık ve anonimlik sunabilmektedir.


Bunun üzere uygulamalar, ana akım kullanıcıları Web 3.0’a çekmekte kıymetli bir rol oynuyor. Örneğin geçtiğimiz sene patlak veren WhatsApp’ın zımnilik kontratından dolayı biroldukca insan WhatsApp’ı terk ettiğinden dolayı 2021’de Session, tam %500 büyüme yaşadı. Brave de yavaş yavaş büyük bir tarayıcı haline geliyor ve şu anda 40 milyondan fazla kullanıcısı var.

bahsetmiş olduğumiz Web 3.0 uygulamalarının ise şu ortak noktaları var: kullanması kolaylar, kriptodan bağımsız avantajlar sunuyorlar ve kıymetli bir finansal yatırım gerektirmiyorlar. Bu özelliklere sahip uygulamalar artarsa Web 3.0’ın gündelik kullanıcı sayısında büyük bir artış görmek mümkün olur.

Web 3.0’ın tam olarak niye daha epey kullanıcıya muhtaçlığı var?


Teknolojide kıymet kullanıcılar tarafınca yönlendirilir ve teknolojiyi kimse kullanmıyorsa, teknolojinizin manası nedir? Web 3.0, tüm dünyada en büyük büyüyen sanayilerden biri olmaya devam edecekse, kullanıcılara gereksinimi var.

Sunduğu tüm avantajlara karşın hakikaten merkezi olmayan uygulamalar oluşturmak, merkezi alternatiflerden fazlaca daha karmaşık bir surece sahiptir. Kullanıcı kitlesine sahip uygulamalar daha süratli gelişebileceğinden dolayı daha fazla kullanıcı çekmek bu sorunun çözülmesine yardımcı olacaktır.

Örneğin Session uygulamasının kullanıcı sayısı büyüdükçe gelen geri bildirim, raporlama ve dayanağın artması uygulamanın geliştirilmesine büyük ölçüde yardımcı oldu. Olay da bu aslında, öbür uygulamalar da daha fazla kullanıcıya sahip çok daha hayli gelişecekler ve daha hayli kullanıcı çekmeye başlayacaklar.

Web 3.0 sanayisi için bir daha sonraki adım, bu kritik kullanıcı kitlesine olabildiğince çabuk ulaşmak olmalıdır. Bu yalnızca uygulamaların büyümesini ve gelişmesini sağlamakla kalmayacak, hem de alana yeni yatırımları da çekecek.
 
Üst